Powered By Blogger

Sabtu, 9 Januari 2010

masalah ummah sekarang

Sejak akhir-akhir kita selalu digemparkan dengan perkara yang pelik.Gempa bumi,gunung berapi dan bermacam-macam lagi.Persoalannya kenapa perkara ini kerap berlaku? Sedar atau tidak itu adalah merupakan tanda-tanda kiamat. Tetapi manusia masih lagi lalai dengan perkara dunia dan melakukan maksiat dan makin bertambah maksiat. Seperti didalam hadis:

Daripada Abu Sa’id Al-Khudri r.a berkata:Bahawasanya Rasulullah bersabda:”Kamu akan mengikut jejak langkah ummat-ummat sebelum kamu ,sejengkal demi sejengkal,sehasta demi sehasta,sehingga jikalau mereka masuk ke lubang biawak pun kamu akan mengikut mereka”.Sahabat bertanya,”Ya Rasulullah!Apakah Yahudi dan Nasrani yang kamu maksudkan?.Nabi menjawab siapa lagi kalau bukan mereka.

Hadis R.Muslim

Hadis tersebut menunjukkan akhlak ummat Islam semakin lama semakin teruk,dan kita dapat melihat sendiri bagaimana kelakuan remaja-remaja sekarang.Disetiap sudut,baik dari segi pemakaian,pergaulan bebas dan sehingga mencapai tahap yang lebih teruk lagi..

Disini saya ingin timbulkan persoalan?kenapa perkara seperti ini berlaku?Siapa yang perlu bertanggungjawab dalam hal ini?Pegangan aqidah ummat Islam semakin Luntur?Dimanakah kekurangan yang berlaku sehingga akhlak remaja sekarang semakin lama semakin runtuh..wassalam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan